O projekcie
Tytuł projektu
Nowoczesna edukacja o zagrożeniach środowiskowych sposobem na tworzenie nowych, specjalistycznych miejsc pracy
Podstawowe informacje o projekcie
Finansowanie: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Całkowita wartość projektu: 932 011,80 EUR
Dofinansowanie ze środków EFRR (85%): 792 209,91 EUR
Lider Projektu: Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Nauk Przyrodniczych www.us.edu.pl
Partner: Uniwersytet w Żylinie, Wydział Inżynierii Lądowej www.uniza.sk
Okres realizacji: od 01.06.2019 r. do 31.05.2022 r.
Krótki opis projektu
Projekt polega na transgranicznym transferze kompetencji oraz wprowadzeniu do edukacji zawodowej obszaru wsparcia nowoczesnych technologii środowiskowych dla zagrożeń środowiskowych. Nastąpi to przez opracowanie nowych programów kształcenia i szkolenie grup docelowych. Szkolenia obejmą kompetencje dotyczące nowych metod identyfikacji
i przeciwdziałania zagrożeniom. Pierwszą fazą projektu będzie transfer technologii z Uniwersytetu w Żylinie do partnera polskiego (system wczesnego ostrzegania przed ruchem gruntu w obszarach osuwiskowych oraz system szybkiej detekcji powodzi w oparciu o zamontowane w strefach zagrożonych czujniki nowej generacji) i zwrotny transfer technologii z Uniwersytetu Śląskiego do partnera słowackiego (nowa, opatentowana, unikatowa technologia stosowania dendrochronologii do identyfikacji osuwania, powodzi, zanieczyszczeń i opracowania map zagrożenia). Kompetencje te zostaną następnie upowszechnione w postaci opracowanych programów kształcenia w zawodzie technik/inżynier zagrożeń środowiskowych (zgodnie z obowiązującym prawem) dla trzech poziomów kształcenia: szkół wyższych, szkół ponadpodstawowych oraz szkół dla dorosłych. Dla wszystkich tych poziomów kształcenia przeprowadzone zostaną szkolenia (obejmujące uczniów i nauczycieli, a ostatnim etapem projektu będą szkolenia praktyczne polegające na
zastosowaniu zaprezentowanych nowych technologii na realnych przykładach zagrożeń występujących na obszarze wsparcia. Etap ten polegać będzie na rozwiązaniu konkretnych problemów środowiskowych od ich identyfikacji, przez praktyczne zastosowanie technologii, po raport. W całości prac (terenowych, laboratoryjnych, koncepcyjnych) w sposób
bezpośredni będą mogły uczestniczyć osoby/instytucje z obszaru wsparcia. Dokumentacja szkoleń praktycznych będzie także dostępna on-line. W tym etapie podkreślone zostaną możliwości komercyjnego zastosowania prezentowanych technologii, tak aby dały one mieszkańcom obszaru wsparcia możliwości zatrudnienia i zarobkowania.